De rol van verschillende vormen van informatie voor ouders in de vroege ziekteperiode van het kind

Referentie

KRONEN H.H.H., VAN DALEN E.A., VAN DONGEN-MELMAN J.E.W.M, VAN ZUUREN F.J., “De rol van verschillende vormen van informatie voor ouders in de vroege ziekteperiode van het kind”, In: Kind en Adolescent, p. 250-262, 19 (1998).

Context

Mijn wetenschappelijk artikel komt uit een tijdschrift, genaamd Kind en Adolescent van het jaar 1998. Het gaat over de rol van verschillende informatiebronnen voor ouders die een kind hebben met kanker in de vroege ziekteperiode. Het tijdschrift is geschreven door 4 auteurs.

Auteurs

KRONEN H.H.H

Drs. H.H.H. Kroonen, psycholoog-psychotherapeut in opleiding, is verbonden aan de Poli Noord van het Psychiatrisch Ziekenhuis Amsterdam.Hij is gespecialiseerd in de behandeling van: angst en dwang, stemmingsklachten, psychosomatische klachten, emotionele problemen die samenhangen met de ontwikkelingsfase, relatieproblemen, trauma’s, problemen rond zingeving en identiteit.

VAN DONGEN-MELMAN J.E.W.M.

Ze is klinisch psycholoog en gedragstherapeut en verbonden aan het Ikazia
Ziekenhuis, Rotterdam, Afdeling Klinische Psychologie. Zij heeft nog een boek geschreven, namelijk: “Genezen van kinderkanker: late gevolgen voor het hele gezin.”

DR. VAN ZUUREN FLORENCE

Mevr. dr. F.J. van Zuuren, psycholoog-psychotherapeut, is als universitair hoofddocent verbonden aan de vakgroep Klinische Psychologie van de Universiteit van Amsterdam.

VAN DALEN E.A.

Mevr. drs. E.A. van Dalen is psycholoog en cursusorganisator.

De structuur

Tussentitels:

Inhoud Materiaal en methode Resultaten
De premedische periode
De eerste medische onderzoeken
De diagnose verteld
De psychologische ruimte
Conclusies en discussie

Ik vind dat de tussentitels een duidelijke, logische structuur kennen. Het begint met de inhoud.
Daarin staat er kort beschreven waarover het artikel gaat. Dan wordt er gesproken over het materiaal en de methode die wordt gebruikt.
En het logisch gevolg is dan dat het volgend tussentiteltje gaat over het resultaat daarvan.
De laatste tussentitel gaat over conclusie en discussie. Daar wordt er een besluit gevormd.

Organisaties

Sophia Kinderziekenhuis/Academisch Ziekenhuis Rotterdam (Kinderoncologisch Centrum Rotterdam)

Specialisten

Frijda

Nico Henri Frijda is een Nederlands psycholoog en emeritus hoogleraar van de Universiteit van Amsterdam.

<<Vorige>>

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License