Krantenartikel Nieuwsblad Actie Op Onze Krant Brengt 34 054 Euro Op Voo Strijd Tegen Kinderkanker

Nieuwsblad: Actie Het Nieuwsblad brengt 34.054 euro op voor strijd tegen kinderkanker
25 oktober 2009

Gebruikte gsm's heel september welkom bij Kringwinkels

De gsm-inzamelactie van 'Het Nieuwsblad/De Gentenaar' heeft tot nu toe 34.054 euro opgebracht. Daarvan werd al 20.000 euro gestort voor drie projecten in de strijd tegen kinderkanker. In de maand september zetten de Kringwinkels de inzameling voort.

gsm_3.jpg

Voor het tweede jaar op rij zette Het Nieuwsblad/De Gentenaar zijn schouders onder de actie 'Red een kinderleven met je oude gsm'. Met de opbrengst van de inzamelactie worden vier projecten gesteund die het leven van kinderkankerpatiƫntjes en hun omgeving draagbaarder maken (zie kader) .

De inzameling werd in gang gezet via de enveloppen die half december en begin januari bij onze krant zaten. Sindsdien werden, ook door verenigingen, bedrijven en scholen 40.800 gsm's ingezameld. De Waalse zusterkrant Vers l'Avenir deed daar nog eens 19.642 gsm's bij.

Vanaf 1 september wordt de inzamelactie nieuw leven ingeblazen. Een maand lang zamelen de Kringwinkels gebruikte gsm-toestellen in. 'We zetten de actie van Het Nieuwsblad/De Gentenaar voort omdat ze perfect past bij onze sociale opdracht', zegt Katelijne Cools, communicatieverantwoordelijke van De Kringwinkel. 'Meer dan 2.300 mensen die anders weinig kansen hebben op de arbeidsmarkt, vinden bij De Kringwinkel een job. Wij zetten ons in voor mensen die het moeilijk hebben en daarom verdienen de projecten tegen kinderkanker onze volledige steun. Bovendien is afval vermijden ook een hoofddoelstelling van De Kringwinkel. Afgedankte gsm's horen niet thuis in een gewone vuilnisbak. Als wij een handje kunnen helpen om ze op een milieuvriendelijke manier te recycleren of te hergebruiken, doen we dat graag.'

Maar liefst 81 procent van de in totaal 61.442 ingezamelde gsm's waren geschikt om door te verkopen. Per herbruikbare gsm gaat vier euro naar het goede doel. 'Het lijkt veel dat acht op de tien gsm's nog werken', zegt Henny van Dort, zaakvoerder van het Nederlandse bedrijf ReCell, dat de ingezamelde gsm's ophaalt en verkoopt of recycleert. 'Maar tegenwoordig is een gsm meer dan ooit een trendy product. Wie zijn mobieltje beu is koopt gewoon een nieuw. Daardoor krijgen wij veel gsm's binnen die nog perfect werken of maar een kleine herstelling nodig hebben. In Nederland is dat nog meer het geval, omdat mensen er door de koppelverkoop het gevoel hebben dat ze hun gsm gratis krijgen bij een abonnement. Omdat het ook in Belgiƫ zal kunnen, hebben we nu al een website gelanceerd waarop consumenten een nog relatief nieuw toestel kunnen verkopen en zelf een percentage van de opbrengst aan het goede doel schenken.'

De 19 procent gsm-toestellen die niet meer te herstellen waren, goed voor meer dan 9.600 kilogram gsm's en batterijen, worden gerecycleerd bij materiaaltechnologiebedrijf Umicore.

Elke Mussche

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License