Krantenartikels

Nieuwsblad: Actie Het Nieuwsblad brengt 34.054 euro op voor strijd tegen kinderkanker
25 augustus 2009

Gebruikte gsm's heel september welkom bij Kringwinkels

De gsm-inzamelactie van 'Het Nieuwsblad/De Gentenaar' heeft tot nu toe 34.054 euro opgebracht. Daarvan werd al 20.000 euro gestort voor drie projecten in de strijd tegen kinderkanker. In de maand september zetten de Kringwinkels de inzameling voort.

gsm_3.jpg

Voor het tweede jaar op rij zette Het Nieuwsblad/De Gentenaar zijn schouders onder de actie 'Red een kinderleven met je oude gsm'. Met de opbrengst van de inzamelactie worden vier projecten gesteund die het leven van kinderkankerpatiëntjes en hun omgeving draagbaarder maken (zie kader) .

De inzameling werd in gang gezet via de enveloppen die half december en begin januari bij onze krant zaten. Sindsdien werden, ook door verenigingen, bedrijven en scholen 40.800 gsm's ingezameld. De Waalse zusterkrant Vers l'Avenir deed daar nog eens 19.642 gsm's bij.

Vanaf 1 september wordt de inzamelactie nieuw leven ingeblazen. Een maand lang zamelen de Kringwinkels gebruikte gsm-toestellen in. 'We zetten de actie van Het Nieuwsblad/De Gentenaar voort omdat ze perfect past bij onze sociale opdracht', zegt Katelijne Cools, communicatieverantwoordelijke van De Kringwinkel. 'Meer dan 2.300 mensen die anders weinig kansen hebben op de arbeidsmarkt, vinden bij De Kringwinkel een job. Wij zetten ons in voor mensen die het moeilijk hebben en daarom verdienen de projecten tegen kinderkanker onze volledige steun. Bovendien is afval vermijden ook een hoofddoelstelling van De Kringwinkel. Afgedankte gsm's horen niet thuis in een gewone vuilnisbak. Als wij een handje kunnen helpen om ze op een milieuvriendelijke manier te recycleren of te hergebruiken, doen we dat graag.'

Maar liefst 81 procent van de in totaal 61.442 ingezamelde gsm's waren geschikt om door te verkopen. Per herbruikbare gsm gaat vier euro naar het goede doel. 'Het lijkt veel dat acht op de tien gsm's nog werken', zegt Henny van Dort, zaakvoerder van het Nederlandse bedrijf ReCell, dat de ingezamelde gsm's ophaalt en verkoopt of recycleert. 'Maar tegenwoordig is een gsm meer dan ooit een trendy product. Wie zijn mobieltje beu is koopt gewoon een nieuw. Daardoor krijgen wij veel gsm's binnen die nog perfect werken of maar een kleine herstelling nodig hebben. In Nederland is dat nog meer het geval, omdat mensen er door de koppelverkoop het gevoel hebben dat ze hun gsm gratis krijgen bij een abonnement. Omdat het ook in België zal kunnen, hebben we nu al een website gelanceerd waarop consumenten een nog relatief nieuw toestel kunnen verkopen en zelf een percentage van de opbrengst aan het goede doel schenken.'

De 19 procent gsm-toestellen die niet meer te herstellen waren, goed voor meer dan 9.600 kilogram gsm's en batterijen, worden gerecycleerd bij materiaaltechnologiebedrijf Umicore.

Elke Mussche

Passe Partout: Chiro's komen op tegen kanker
2 oktober 2009
STEENOKKERZEEL - In het kader van het plantjesweekend voor Kom op tegen Kanker, werden in veel Vlaamse gemeenten worden azalea's verkocht . Ook Steenokkerzeel was dit jaar van de partij. Chiro's van de drie deelgemeenten bundelden de krachten om samen een huis aan huis actie te organiseren.
Tijdens dat weekeinde zetten de Chiro's van Steenokkerzeel hun beste beentjes voor. In de drie deelgemeenten werd er een huis aan huis-actie georganiseerd door Chiro Splinter in Melsbroek, Chiro Pechie in Perk en Chiro Hamburgers in Steenokkerzeel. Zij verkochten heel wat azalea's. De coördinatie van de actie gebeurd door Marianne Van Obbergen. Met vereende krachten werden 800 plantjes aan de man gebracht. Met de campagne gaat er bijzondere aandacht naar het klinisch onderzoek voor kinderkanker.

R.B.

Nieuwsblad: Basisschool Sint-Clara verkoopt kerstkaartjes van en voor Jens
3 december 2009
Arendonk - De leerkrachten, leerlingen en ouders van vrije basisschool Sint-Clara in Arendonk hebben speciale kerstkaarten laten drukken met een afbeelding van hun zieke schoolkameraad Jens Adriaensen (8) erop. De jongen lijdt aan ‘neuroblastoom’. Dat is een agressieve vorm van kinderkanker. De opbrengst van de kaartenverkoop gaat integraal naar de familie van Jens.
Eddy Meulemans

Nieuwsblad: Kom op tegen Kanker zamelt 13,4 miljoen in
6 december 2009
De actie Kom op tegen Kanker heeft een bedrag van 13.441.103,55 euro opgebracht. De inzamelingsactie vond al voor de zestiende keer plaats en stond dit keer in het teken van kinderkanker.
VRT-gezichten Frank Deboosere en Evy Gruyaert maakten het eindbedrag na twee jaar actievoeren bekend in Sint-Niklaas, waar 1.500 vrijwilligers bedankt werden met een ontbijt en een gratis film.
'Vlaanderen, dit is ongelooflijk. Crisis of geen crisis, jullie zijn solidair met al die mensen die kanker hebben", was het commentaar van Frank Deboosere, voorzitter van Kom op tegen Kanker.
Tijdens de liveshow op 13 maart werd al 1.558.170 euro binnengehaald. Met alle lokale acties erbij komt het bedrag dit keer dus uit op 13,4 miljoen euro, of bijna 2 miljoen meer dan in 2007. Toen werd voor de actie, die rond borstkanker draaide, 11,6 miljoen euro ingezameld.
Rbo (Belga)

Passe-Partout: Motorrijders verzamelen 2000 euro
11 augustus 2009

denys_005.jpg

ALKEN - De Motoractiongroup F-Unit uit Alken hebben via een motorevenement 1982 euro verzameld voor Kom op tegen Kanker. Het geld wordt besteed door de Vlaamse Liga tegen kanker en gaat naar diverse projecten waaronder het klinisch onderzoek naar kinderkanker.
Op zondag 28 juni vond op industrieterrein De Kolmen in Alken de Auto-Moto-Meeting van MAG(motoractiongroup) F-Unit plaats. Organisatoren Tom Govaerts en Wilfried Mignolet organiseerden het evenement ten voordele van Kom op Tegen Kanker. HCoördinator Hilde Neven van Kom op tegen Kanker kwam veel plezier de dikke cheque in aanwezigheid van een afvaardiging van het gemeentebestuur van Alken, die de motorrijders bij de organisatie van het evenement ondersteunde, aannemen.
mnss

<<Vorige>>

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License