Gezondheidsproblemen na de behandeling van kinderkanker

De overlevingskansen van jeugd – of kindkanker is in vergelijking met de laatste 30 jaar sterk toegenomen. Waardoor er een grote groep ontstaan aan overlevenden. Er moet echter rekening gehouden worden met het feit dat tien % van de overlevenden in de komen twintig jaren overlijden ten gevolge van de ziekte.

De effecten bij de overlevende zijn zeer divers en zijn afhankelijk van de toepassende behandeling, maar ze zijn zeer aantoonbaar. De problemen aan het hart kunnen veroorzaakt zijn door de bestraling van de borst tijdens de behandeling. In ernstige gevallen leiden de patiënten aan klinische hartfalen. Deze kunnen bij het falen van de medicatie, alleen maar opgelost worden door een harttransplantatie. Omdat de effecten soms zeer ernstig kunnen zijn wordt er een screening gedaan van de patiënt. Erbij wordt er behulp gemaakt van een techniek die de frequentie van hart meet en door de bovendruk in het hart te onderzoeken. Er kan naar een aantal jaren een herval optreden van je ziekte. De oorzaken van dat herval zijn dat op de bestraalde plaats terug kwaadaardige cellen zicht ontwikkelen of doordat je op een zeer jonge leeftijd ben behandeld geweest. Bij onverklaarde symptomen gaan de onderzoeksters steeds een zorgvuldige lichamelijk onderzoek doen om zo een beeld te krijgen van het probleem en een diagnose te kunnen stellen. Als het onderzoek erop wijst dat er een herval aanwezig is, zullen ze uiteraard controle doen van het bloedbeeld en als het nodig is een beenmergpunctie uitvoeren.

Conclusie

Bij overlevenden van kinderkanker vele problemen kunnen worden vastgesteld. Er is wel een noodzaak om deze patiënten na hun behandeling nog op te volgen, maar de duur van de opvolging staat niet vast.

<<Vorige>>

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License